“Spiegel”, beschikbaar vanaf lente 2022
Cover Art: Bogumila Belka
Broodjes: Bakkerij Goeiemorgen
Auteur: Mark Florquin

“Spiegel” is een samenwerking van een team, het spiegelpaleis. As die diamant wordt, bomen die een bos vormen. Kunstwerk van Bogumila Belka, broodjes van Bakkerij Goeiemorgen en feedback van Wim Stultiens. Speciale dank aan mijn grootvader: Alexander Florquin (voormalig directeur Haven van Antwerpen), Flanders DC, Wim Wouters, David Truyens, Annegreet Sleurs, Karen Pauwels en Filip Sterckx. Tot slot ook dank aan alle vrienden en familie die helpen tijdens het schrijven.

Spiegel zal beschikbaar zijn in lente 2022. Hieronder alvast een introductie. Meer informatie over mezelf, Mark Florquin, vind je hier.

Voorwoord

Na m’n studies fotografie aan Hogeschool Sint Lukas en aan het begin van m’n carrière als “Holograaf” of 3D scanner schreef ik in 2008 project “The Eye”. dr. Kasper Claes, introduceerde me aan KU Leuven via een Demodag met robotics en machinevisie. Eerder experimenteerde ik met Bryce 3D en was ik in de ban van Beyond the mind’s eye.

Oled stond toen nog in haar kinderschoenen. Ik maakte 360 panorama’s tot de tijd rijp was om “The Eye” te realiseren. Resulterend werk werd tentoongesteld onder de naam “Uit de bol” in Galerij K in Leuven.

Ik deed een aantal scanopdrachten voor Skullmapping, o.a. Fiere Margriet

Skullmapping maakte ook “River Styx”, dat gebruik maakt van augemented space:

Fast forward, 10 jaar later, ik ben intussen verhuisd van Leuven naar Berchem. De haven van Antwerpen en Wim Wouters werkten samen om een presentatie van de toekomst van de haven in een dome of het Supernova festival van Flanders DC te geven.

Nog voor deze twee realisaties ontdekte ik 3D scanning. Hieruit ontsprong mijn huidige bedrijf, “The Holographer“. Sinds 2012 voer ik 3D scanopdrachten uit en heb een 3D stock library van meer dan 2000 assets: Polygonal Miniatures.

Daarnaast bied ik consultering over en bouw van 3D scanners aan. Ook houd ik me bezig met onderzoek en ontwikkeling aangaande pipelines voor het scannen van verschillende onderwerpen: bloemen, gezichtsexpressies, kledij,…

Alexander Florquin, m’n grootvader en indertijd directeur van de haven van Antwerpen zag zichzelf eerder als een zorger dan als een ingenieur.

Na ettelijke wandelingen langs de oevers van de Schelde deel ik de liefde voor de Haven van Antwerpen. Ik zie tijdens elke wandeling naar Lillo hoe de haven groeit en bloeit.

Fotografie en de knipoog, 3D scanning en stereovisie brachten me tot kosmografie: Een niet-desruptieve, constructieve kijk die steunt op het aanwenden en combineren van positieve energie en inzet die leidt tot een make-over van de Aarde.

Hoe we ons hier allemaal in kunnen terugvinden lees je in Hypernova.